Ekwiwalent

Ekwiwalent, ekwiwalentność, Krajobraz, Linhof Super Technika V, Nikkor-SW 90/f8, Ilford FP4+

[…] Kiedy fotograf przedstawia nam, czym jest dla niego ekwiwalent, opowie o jego wpływie na emocje: “Miałem pewne uczucie wobec czegoś i tak przedstawiam metaforę tego uczucia”. […]

Ekwiwalentność, ponieważ w całości zależy od samego zdjęcia jako źródła pobudzającego umysł odbiorcy, funkcjonuje jako suma dwóch, równoważnych pojęć:

Ekwiwalentność = Fotografia + Osoba patrząca mentalnie (wrażeniowo)

Jak widać z równania, ekwiwalentność jest reakcją dwubiegunową. Widzimy  również, że tylko na zdjęciach z treściami mentalnymi może pojawić się jakaś funkcja metaforyczna.

Mechanizmy, dzięki którym fotografia funkcjonuje jako ekwiwalent w psychice oglądającego są podobne do opisywanych w psychologii jako “projekcja” i “współodczuwanie/empatia”. W świecie sztuki odpowiadający im fenomen nazwano “formą i kształtem ekspresyjnym”. W świecie fotografii znaczna większość odbiorców pozostaje skupiona na tematyce zdjęć będąc tym samym zamkniętymi na wartości ekspresyjne form i kształtów lub obawia się przełamania obaw przed otwarciem na odbiór ekspresyjny kształtów i kolorów. Tak działa część designerska twórczości piktorialnej. Na szczęście jednak lub na nieszczęście jako przykład może posłużyć fakt, że współcześnie oglądający fotografie ludzie prawie zawsze reagują podświadomie na znajdujący się w nich design. To może zdjęciom bardzo pomóc, ponieważ świat reklamy używa ich stale i w sposób profesjonalny. Czytelnik bez wątpienia spotkał się z pojęciem “ukrytego doradcy”. Jeżeli twórcy reklam potrafią wykorzystywać efekt podprogowy w fotografiach do wsparcia sprzedaży produktów, świadomy fotograf może wykorzystać ten sam aspekt kreacji dla bardziej szczytnych celów estetycznych.

Na głębszym poziomie ekwiwalentność odnosi się do specyficznego efektu fotografii, z zamiarem jego funkcjonowania jako ekwiwalentu. […] W literaturze to specyficzne uczucie powiązane z ekwiwalentnością jest nazywane “poetycznością” w szerokim i uniwersalnym rozumieniu tego słowa. Nie znając ścisłego ekwiwalentu dla słowa “poetyczność”, używam w fotografii pojęcia “wizja” w znaczeniu nie tylko wizualnym, ale też wewnętrznym, związanym z przeżyciem duchowym. Efekt, który wydaje się być powiązany z ekwiwalentnością może być opisany następująco: “Jeżeli obie części: tematyka zdjęcia i sposób jego wykonania są transcendentne, cokolwiek to oznacza,  to ma ono wymiar duchowy.”

[…]

 

fragmenty Equivalence: the Perennial Trend, Minor White, PSA Journal, Vol. 29, No. 7, pp. 17-21, 1963
przekład © Karol Bagiński 2012

 

 

 

Pozostań w kontakcie z moimi wpisami i ofertą via newsletter!

Nie spamuję! Więcej szczegółów znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Leave a comment