Blog

Spokój
Patrząc w górę
Urwitałt

Urwitałt

Urwitałt i mazurskie krajobrazy — notatnik z pleneru fotograficznego

Filtry cafe & cigarettes z Beretem

Filtry cafe & cigarettes z Beretem

A mam tam z ciemni rzut. Beretem. Beret w następnym odcinku….

Kazimierz Deyna mural
Fujifilm Neopan 400 w formacie 120

Fujifilm Neopan 400

Fujifilm Neopan 400 to najulubieńszy materiał czarno-biały 400 ASA. Doskonały w kopiowaniu. Od 2011 w formacie 120 wyłącznie wyprzedaż stanów magazynowych. To przedostatnia rolka z mojej lodówki i zużyta w dobrym celu. Lista dostępnych materiałów analogowych kurczy się i podobno to ekonomicznie uzasadnione, czyli że „nie opłaca się”. Ciekawe kiedy mokry kolodion przestanie być wyborem, a stanie się koniecznością?

Spotone - tusze do plamkowania odbitek srebrowych

Spotone

Retusz srebrowych odbitek czarno-białych wykonywanych ręcznie to ostatnia, ale jedna z ważniejszych czynności. Cieniuteńki pędzelek 0/0 lub 00/0, najlepiej z sobolowego włosia, szkło powiększające i mocne, dobrze ustawione oświetlenie to podstawa pracy retuszerskiej. Jest jeszcze jeden element: pigment, który nakładamy podczas plamkowania. Mój wybór to amerykański Spotone firmy Retouch Methods Co. Charakteryzuje się wnikaniem w emulsję papieru w przeciwieństwie do farbek retuszerskich konkurencji. Nasz retusz nie będzie więc łatwy do zidentyfikowania po odblaskach na powierzchni. To ogromna zaleta. Oznacza to niestety rownież, że podczas pracy nie usuniemy łatwo […]

Dolina Biebrzy

Dolina Biebrzy

Dolina Biebrzy wiosną 2012 otworzyła nam się z bardzo niskim stanem wody. Rzeka nie rozlała się, jak to zwykle czyni, a praktycznie pozostała w korycie. Było ciepło i pomimo zmian pogody spędziliśmy dużo czasu w terenie. Wracamy nad Biebrzę za kilka tygodni na długi plener fotograficzny, ciekawe jak nas przyjmie tym razem…

Ekwiwalent, ekwiwalentność, Krajobraz, Linhof Super Technika V, Nikkor-SW 90/f8, Ilford FP4+

Ekwiwalent

[…] Kiedy fotograf przedstawia nam, czym jest dla niego ekwiwalent, opowie o jego wpływie na emocje: “Miałem pewne uczucie wobec czegoś i tak przedstawiam metaforę tego uczucia”. […] Ekwiwalentność, ponieważ w całości zależy od samego zdjęcia jako źródła pobudzającego umysł odbiorcy, funkcjonuje jako suma dwóch, równoważnych pojęć: Ekwiwalentność = Fotografia + Osoba patrząca mentalnie (wrażeniowo) Jak widać z równania, ekwiwalentność jest reakcją dwubiegunową. Widzimy  również, że tylko na zdjęciach z treściami mentalnymi może pojawić się jakaś funkcja metaforyczna. Mechanizmy, dzięki którym fotografia funkcjonuje jako ekwiwalent w psychice oglądającego […]